maandag 27 november 2017

Tas 2 - shopper

Na de keersoufflé gaan we een shopper maken. De opdracht is een tas te maken met panden uit 3 delen, ritsvakjes en soufflézakjes. We krijgen een week de tijd om te bedenken hoe de tas eruit moet zien en dan gaan we weer tekenen. De basistechniek van deze tas is me bekend. Mijn ‘krantentas’ heeft dezelfde techniek, maar werken met leer is toch echt iets heel anders dan werken met stof. Dus we gaan weer vol enthousiasme aan de slag. 

Deze tas wordt voor mijn man en samen met zoonlief heb ik het leer uitgezocht, een chique bruin lakleer. Ik heb er zin in en ben benieuwd naar het eindresultaat (hier zie je het resultaat alvast ☺️). 



Ik teken de tas en de deelpatronen werk ik verder thuis uit. Na controle en wat kleine correcties snijd ik het leer en begin ik met de binnentas. Alles gaat voorlopig voorspoedig. Als ik het beleg en ritsbeleg ga stikken, vraag ik me af of ik het ritsbeleg niet te smal heb gemaakt. Aanpassen betekent dat de rits boven de tas uit zal komen en dat wil ik niet. Tenslotte is dit een leerproces, dus ik kies ervoor het patroon te volgen. De volgende keer maak ik het ritsbeleg breder. 

Als de binnentas klaar is, is de buitentas aan de beurt. Omdat ik verwacht dat het soufflévakje het lastigst zal zijn, begin ik daar mee. En lastig is het. Het leer is erg standig waardoor het moeilijk te plooien is. Daarnaast beschadigd het snel, terwijl ik de zijkant aan het voorpand stik, krijg ik op de hoeken kale plekken. Ik snijd een nieuw voorpand en souffléstrook en doe een nieuwe poging. Ook deze gaat mis. Poging 3: bij de hoeken stik ik 1 steek, voetje omhoog, beetje draaien, 1 steek, voetje omhoog, beetje draaien en zo verder totdat ik de bocht om ben. Het is al beter, maar het wordt niet mooi. Uiteindelijk besluit ik handmatig het voorpand aan de soufflé strook te zetten. Dit ziet er al beter uit, maar het verdient niet de schoonheidsprijs. 

Ik ga verder met het klaarmaken van de panden en stik daarvoor het onderpand aan de bovenpanden. En dan gaat het weer mis. Het leer scheurt op het stiksel. Ik ben er even helemaal klaar mee! Gelukkig is het einde les en kan ik een week zoeken naar oplossingen voor deze uitdaging. Na tussendoor overleg met mijn docent, ga ik een week later weer met frisse moed verder. 


Het is de bedoeling dat het zakje met strook op de tas wordt gezet, echter door de problemen tot nu toe, besluiten we dat niet te doen. 

Ik heb ervoor gekozen de randen van de tas om te boeken zodat je een nette afwerking krijgt. Hiervoor maak je het leer dunner zodat je het goed kunt omboeken en dit geen dikke prop wordt. Het stuk waar het pand ingescheurde was een van die omgeboekte kanten. Ik haal het onderpand weer los en snijd een nieuw pand. Het probleem was dat ik alle patroondelen al had uitgedund, en om het overal gelijk te houden, wilde ik dit ook bij het nieuwe pand. Maar om te voorkomen dat het weer scheurt, had ik bedacht om nylontape erin te plakken, dit verstevigd de boel maar maakt het niet te dik.  


Nu gaat het stikken goed en ik werk gestaag verder. Uiteindelijk moet de tas gekeerd worden en dat vind ik best spannend: gaan alle naden het houden? Ja, dat doen ze. 

Na het keren, bevestig ik de handvatten aan de panden. Ik had iets anders in gedachten, maar die techniek die daarbij hoort, komt pas bij tas 4 of 5, dus ik moet nog even geduld hebben. Ik zet ze scheef op de panden. Het staat wel grappig, maar de handvatten staan een beetje van de tas af, ze moeten nog een beetje naar elkaar toe groeien. 


Nu is ook de buitentas klaar. Ik leg de binnentas in de buitentas en stik ze aan elkaar vast. Dat is nog een flinke klus, de tas heeft wat gewicht, is niet erg soepel en moet helemaal rondom gestikt worden. Als de tas in elkaar zit, kun je mij haast bij elkaar vegen. Wat een bevalling was deze tas! Ik moet snel maar eens een andere maken om er een succeservaring van te maken. 

Maar... de tas ziet er niet verkeerd uit en wordt binnenkort in gebruik genomen. In de volgende les ga ik beginnen aan tas 3 - de zadeltas. Ik heb een mooi rood stuk leer gevonden. Ik ben weer benieuwd. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten